教員

マキュワン クリストファー

マキュワン クリストファー 准教授

ResearchMapサイト : https://researchmap.jp/miyezlcRi5op25D

電子メール : [mceown@aoni.waseda.jp]

研究では、言語学習、処理の認知と脳のメカニズムを検証しています。脳機能イメージング、神経認知測定、アンケート調査など、さまざまな手法を用いて研究を行っています。

学歴

  • 2013年 アルバータ大学 Ph.D.(心理学)
  • 2009年 アルバータ大学 M.Sc.(心理学)
  • 2005年 サスカチュワン大学 B.A.(最優等)

現在のCELESEでの担当

役職 : 学生福祉カウンセリングコーディネーター、英語学位プログラムサブコーディネーター

担当科目 : Academic Fundamentals A・B, Academic Study Skills, Laboratory English, Mind Biology

研究分野・キーワード

行動・認知神経科学、心理言語学

実績

  • Sugita-McEown, M., Makuuchi, M., Naoe, T., Ellinger, J., & McEown, K.S. (2021). An fMRI study examining the role of the extended amygdala in negative emotion and inhibitory control in second language learners. 神経科学学会年次総会にてバーチャルポスター掲示。米国・シカゴ。
  • McEown, K.S., Sugita-McEown, M. & Ellinger, J. (2021) Gender differences in psychological factors as predictors of self-regulation in a Japanese learning context. ハワイ国際教育学会において講演。米国・ホノルル。
  • McEown, K.S., & Sugita-McEown, M. (2020). The role of positive and negative psychological factors in predicting effort and anxiety toward languages other than English. Journal of Multilingual and Multicultural Development, doi: 10.1080/01434632.2020.1767634.
  • McEown, K.S., & Sugita-McEown, M. (2020) The role of motivational orientations for languages other than English in predicting LOTE attitudes in a Japanese learning context. ハワイ教育国際会議でポスター掲示。米国・ホノルル。
  • Sugita-McEown, M., & McEown, K.S. (2019). The role of parental factors and the self in predicting positive L2 outcomes among Japanese learners of English. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(10), 934-949. doi:10.1080/01434632.2019.1597874.
  • Sugita-McEown, M., & McEown, K.S. (2019) Self-regulatory processes among Japanese EFL learners in CLIL course contexts. 第3回外国語学習ストラテジー研究国際学会にて講演。日本・大阪。

その他

  • Emotional intelligence as a mediator between positive and negative emotions and neuro-cognitive performance among Japanese EFL learners(PI:マキュワン 麻哉 CI:マキュワン クリストファー)日本学術振興会科学研究費助成(C)2020年-2023年
  • Psychological factors associated with student motivation in Japanese students learning English and languages other than English(PI:マキュワン クリストファー)早稲田大学特別研究プロジェクト助成、2019年
  • The role of the frontal cortex, psychological factors associated with student motivation and academic outcomes in Japanese students learning English(PI:マキュワン クリストファー)日本学術振興会科学研究費助成(C)2018年-2020年